Ontdek deze regio van top tot teen met tientallen combinaties van wandelingen die gepersonaliseerd kunnen worden op onze mini-Ardennenkaart!
Voeg toe aan winkelmandje
Xhoris
Ferrières
CC BY-SA 3.0 Jean Housen
Dit dorp, gelegen tussen de kalksteenzone van Calestienne en de eerste steunpilaar van de Ardennen, ten zuidoosten van de samenvloeiing van de Ourthe-Amblève, ligt op een hoogte van ongeveer 300 m aan de bron van de Ruisseau de l’Heid d’Ourthe.
Deze kapel dateert uit 1878. Onder een vlak plafond met in het midden een stucwerk navelstreng, ondersteunen twee gemetselde pilasters een stenen altaartafel.
Standbeelden van Saint-Hubert de Saint-Donat omlijsten die van Saint-Roch. Een Jezus-Kind aan de rechterkant en enkele muurafbeeldingen maken de set compleet. De zijwanden bevatten twee halfronde nissen, maar deze zijn leeg.
Deze kapel blijft een bedevaartsoord dat wordt bezocht door mensen met oogziekten. Het gebouw is modern, daterend uit 1832, en heel eenvoudig, een klein gebouw in kalksteenpuin met aangeklede stenen gevelbekleding.
Cette chapelle en briques
est couverte de chaux avec un toit d’ardoises.
La façade est ornée de 2 fausses meurtrières à larges encadrements de pierres.
A l’intérieur, on y trouve des peintures murales modernes représentant des cerfs en train de s’abreuver et une chasse de St-Hubert (source de confusion quant à la dédicace de cette chapelle).
Elle a été érigée en 1886 lors de l’épidémie de choléra qui ravaga la Province de Liège. La tradition raconte que les pierres ont été amenées par les Saints-Roki, les pélerins qui se rendent à St-Roch.
Deze neoromaanse kapel van baksteen en kalksteen grenst aan de Tilleul des Lognards. Het dateert uit 1862.
Op het chronogram staat : "Salnte Barbe I a La Mort aCCorDez-noUs / Votre proteCtion".
Enkele recentere toevoegingen aan dit 16e-eeuwse kasteel dateren uit 1763.
Het heeft een groot en opmerkelijk park.
De entiteit Xhoris heeft dit kasteel sinds de Franse Revolutie in bezit gehad.
Dit kalkstenen kruis van occis, opgericht ter nagedachtenis aan Jean-Joseph Chevron, die stierf op 23-jarige leeftijd, dateert uit 1850.
Het draagt de volgende inscriptie:
"ici morut 1er/ ianv 1850/ Jean Joseph Chevron age de 23 ans / honnete & vertueux jeune homme/ de Harze que son âme repose dans la paix de Dieu Pat Ave RIP"
Deze boerderij van zandsteen en kalksteen heeft een steen met het vintage wapen uit 1750 van François de Faymonville, prior van Bernardfagne (Saint-Roch).
Het werd op 28 april 1670 afgestaan door Léonard Piromboeuf, dit de Godinry, pastoor van Chemaudin, in France-Comté, aan het klooster van Bernardfagne.
Dit gebouw is gebouwd in 1868. Het heeft tot 1 januari 1977 dienst gedaan als gemeentebestuur en als basisschool. Momenteel omgevormd tot een Museum of Rural Life.
Dit museum werd opgericht dankzij de vrijgevigheid van de inwoners van Xhoris en werd ingehuldigd op 21 december 1975 in het huis dat vroeger het gemeenschappelijke huis van Xhoris was, vóór de fusie van de gemeenten.
Het is te danken aan het initiatief van de laatste gemeenteraad van Xhoris, nu gefuseerd met Ferrières.
Alles in dit museum is te danken aan de ijver en vrijgevigheid van de mensen van Xhoris (ze hebben het nodige geld ingezameld voor het museum tijdens burgerlijke bruiloften op het stadhuis) en aan de persoonlijke bijdrage van curator Mr. Gaston Kools.
Er is een reconstructie van een oude keuken, werktuigen van lokale ambachten en landbouw, diverse voorwerpen en souvenirs die toebehoorden aan de inwoners van Xhoris.
Het geheel wordt in vijf stukken gepresenteerd.
Deze seculiere boom werd op 5/11/1965 bij koninklijk besluit geclassificeerd.
Deze lindeboom is een van de bomen met een zeker geloof: een boom met spijkers.
Een spijkerboom (of zelfs lompenboom, lompenboom) is een soort gebedsboom of votiefboom die vooral in België voorkomt, maar ook in andere streken. Zijn reputatie is gebaseerd op de oude populaire overtuiging dat een lichamelijke aandoening (zijn boze geest), voornamelijk tandpijn en huidziekten, door een ritueel proces uit het lichaam kan worden uitgeroeid en aan een lichaam kan worden genageld. boom. Het elimineren van de boze geest resulteerde dus in genezing.
De aanwezigheid van spijkerbomen vandaag herinnert aan een van de laatste overblijfselen van oude riten uit verschillende vormen van heidendom, geleidelijk vervangen door andere symbolen van de katholieke religie. Ze zijn ook opmerkelijk vanwege de missies en merkwaardige rollen die hen door mannen zijn toebedeeld.