Deze plaats werd beroemd dankzij zijn dam gebouwd door de Luikse ingenieur Eugène Bidaut in 1878, in het voordeel van de wolindustrie Verviétoise, die in die tijd een hoge vlucht nam.
De ligging is zeer gunstig voor het toerisme, niet alleen dankzij de Dam, versierd met zijn gigantische leeuw, zijn panoramische toren, zijn restaurant, zijn cafetaria’s, zijn nieuwe Accropark, zijn grote parkeerplaats, maar ook dankzij zijn directe omgeving : genesteld in de holte van het uitgestrekte Hertogenwald, het vertrek van wandelingen is legio; richting Eupen, richting Jalhay, richting de Hoge Venen via de Val de la Gileppe maar natuurlijk ook de tocht van het Lac du Barrage, ongeveer 16 km lang.
Dit kleine blokhuthuis ligt in het uiterste zuidoosten van het meer en heeft een bivakgebied.
Deze houten schuilplaats op het pad van Herbiester naar Lac de la Gileppe heeft 2 picknicktafels.
Het ligt op een hoogte van 345 m.
5 boomklimcursussen met oplopende moeilijkheidsgraad tot max. 95 kg. Zorg voor soepele kleding, platte en dichte schoenen, een elastiekje voor lang haar, handschoenen. Geen hoodie.
Dit pad, dat een eenvoudige brandgang is geworden, verbindt het weg van Hestreux naar de N68 in een rechte lijn van meer dan 3 km.
Het startpunt ligt tussen de Chêne du Rendez-vous en Croix Grisard.
Dit bospad slingert zich halverwege tussen de kleine weg van Hestreux en het Lac de la Gileppe en eindigt in Chêne du Rendez-vous.
Ce chemin forestier relie la Route de la Gileppe qui longe le lac, à la Route du Hestreux, qui relie Béthane (vallée de la Vesdre) à la N68 Eupen - Baraque Michel - Malmedy.
Deze 64 m hoge hydraulische dam wordt bekroond door een enorme gebeeldhouwde leeuw. Het behoudt het Lac de la Gileppe, een enorm waterreservoir dat een groot deel van de regio Verviers bevoorraadt.
De totale hoogte van de dam is 64 meter. Voor de verhoging was het 47 meter.
Het volume van de muur is 1,4 miljoen m³ beton en 1,2 miljoen m³ riprap.
De maximale capaciteit bedraagt 26.430.000 m³, waarvan 24.000.000 m³ bruikbare capaciteit.
De oppervlakte van het meer is gelijk aan 130 ha. Het wordt gevoed door de beken Gileppe, Louba en Soor, die samen een stroomgebied van 54 km² vormen.
Het water voorziet in de voedsel- en industriële behoeften van de agglomeratie Verviers.
We kunnen tot 73.600 m³ per dag verdelen, bij een gemiddelde jaarlijkse neerslag van 1250 mm.
Een energiecentrale produceert een vermogen van 0,633 megawatt / uur.
De 2 watertoevoertorens, 75 meter hoog, nemen monsters van sensoren op verschillende niveaus. Twee leidingen met een maximaal debiet van 89 m³ / seconde brengen dit water naar een zinkbassin. Het water stroomt vervolgens door een waterkrachtcentrale die de stroom produceert die nodig is voor de werking van het complex. Het overschot gaat via het aanvoer-aquaduct naar Verviers.
De stuw van de dam is samengesteld uit 2 sluizen van 8 meter breed.
Zijn functie is om overtollig water af te voeren met een capaciteit van 185 m³ water per seconde. De afsluiting wordt verzorgd door een stalen poortwagen van 25 ton die aan het elektrisch bediende framepunt hangt.
Het geheel wordt beheerd door de Dienst Dammen van het Ministerie van Openbare Werken.
De overheid vertrouwde de studie van de dam toe aan Eugène Bidaut, geboren te Luik in 1808. Dit op vraag van de Vervierswollen die perfect zuiver water wilden en niet langer afhankelijk wilden zijn van de Eupendam.
Dood van Bidaut. Auguste Donckier, ingenieur en doctor in de natuurwetenschappen, is verantwoordelijk voor de analyse van hydrologische en geologische elementen.
De dam staat onder water.
De dam wordt ingehuldigd door Leopold II. De capaciteit bedraagt dan 13,3 miljoen m³ voor een oppervlakte van 85,70 hectare.
De leeuw gebeeldhouwd door Félix-Antoine Bouré wordt ingehuldigd.
Begin van het werk om de dam te verhogen.
Het verhogen van de dam is voltooid. De capaciteit neemt toe tot 26,4 m³ miljoen voor 130 hectare. Het wordt voornamelijk gevoed door de rivier La Gileppe en zijn zijrivier de Louba. Het water van de Soor wordt opgevangen via een tunnel naar het meer.
Koning Boudewijn wijdt de verhoogde dam in.
Gelegen in het uiterste zuidoosten van het meer, aan de samenvloeiing met de La Gileppe-stroom, heeft het gebied een kleine schuilplaats.
Dit pad werd ingenomen door de houtskoolbranders, die in dit bosgebied houtskool maakten.
Het verbindt de Chemin de la Gileppe met de Route de l’Asse Heid en de N68 Eupen-Malmedy.
Dit kruis werd opgericht ter nagedachtenis van Théodore Grisard, "boswachter uit de bossen van Zijne Keizerlijke en Koninklijke Majesteit", vermoord door twee houtdieven uit Jalhay op 27 januari 1750.
Het werd in 1949 vernieuwd.
Op een hoogte van 13,50 m is dit monument in zachte zandsteen uit de Sûre-vallei het werk van Félix Antoine Bouré.
Met 183 blokken is het 16 m lang en 5 m dik.
Toen de dam in de zomer van 1970 werd grootgebracht, moest deze stuk voor stuk worden ontmanteld en opnieuw worden opgebouwd aan de bovenkant van de nieuwe structuur.
Dit monument werd in 2010 opgericht door twee inwoners van Jalhay, Jean-Claude Pauly en André Decoanne, ter nagedachtenis aan vier bemanningsleden van een Engelse Lancaster.
Ze werden gedood toen hun vliegtuig op 31 maart 1944 door de Duitse luchtafweergeschut werd neergeschoten.
Het was over :
Arthur Harrington Jefferies
Robert Henry Paxton
James Woodburn Whitley
Harold Simpson
De andere drie leden werden gevangen genomen.
Dit waren sergeanten Jeffrey, Keirle en Upton.
Ze waren allemaal reserve-vrijwilligers van de Royal Air Force.
Zo genoemd sinds de 19e eeuw, was het de bevoorrechte ontmoetingsplaats voor geliefden. Hij moest om veiligheidsredenen in 1989 worden neergeschoten na 350 jaar stand te hebben gehouden. In 1993 werd hij vervangen door een jonge eik.
Duitstaligen noemden het de "Oude Eik" (die Alte Eiche).
De snede ging een tijdje door het Bosmuseum in Bérinzenne.
Roche dont un Lancaster fut le témoin de son atterrissage catastrophique la nuit du 30 au 31 mars 1944.
Une stèle est élevée un peu plus en avant.
Deze bosweg begint bij Chêne du Rendez-vous en sluit nauwelijks aan op de N68 Eupen-Malmedy dan het Zwarte Kruis.
Deze kleine zijrivier van de Gileppe loopt in Djîlotheid ongeveer 700 meter voordat het het meer bereikt.
Deze panoramische toren heeft een hoogte van 77,60 m.
Het glazen oppervlak omvat maar liefst 624 m².
De lift naar het uitkijkpunt is gratis.
Bovenaan zijn we getuige van een adembenemend uitzicht op het Lac du Barrage en de omgeving.
Deze tunnel, gegraven tussen de Soor en het Gileppe-meer, stelt deze laatste in staat te profiteren van de watervoorziening van de Soor.
De uitgang van de tunnel wordt geregeld door een metalen vlinderklep met een diameter van 1,5 m en met een horizontale as die de stroming regelt: open tijdens overstromingen, sluit bij lage waterstand om een stroming te behouden voldoende in de Soor, de leiding blijft altijd de baas. Het wordt automatisch bestuurd door een limnigrapher die stroomopwaarts op de dam is geïnstalleerd en die constant de hoogte van het waterniveau registreert. Het is werkelijk indrukwekkend om in de open wateren de explosieve stroom van het aquaduct te zien brullen, afronden in een enorme druipende boog en enkele tientallen meters lager in zijn bed vallen.
8 hommes, sept Italiens et un Belge revenant du travail en remontant le souterrain sont emportés par un flux d’eau provoqué par un orage. (plaque commémorative)
Un petit barrage en beton déversant de type gravité est construit. Il s’élève de 8,29 m au-dessus des fondations et développe une longueur de 19 m ; il est revêtu de grès.
Dit pad verbindt het Grisard Cross met de N68 Eupen-Malmedy.