Aanvankelijk exploiteerde de Luik-Limburgse groep de lijn Poulseur - Chanxhe - Sprimont (9 km). Het contract werd in 1887 gegund. Het was ook de laatste die in dienst bleef.
De lijn is ontworpen om wagens voor zwaar materieel te vervoeren.
Net na het verlaten van de basis van lijn 43 richting Jemelle, stak de lijn de Ourthe over richting Sprimont.
Een bocht met een zeer kleine straal maakte het nodig om de koppelingen zoveel mogelijk los te maken om deze te kunnen kruisen.
Verschillende particuliere verbindingen stonden langs de lijn.
Hoewel het aan de verwoesting van de Eerste Wereldoorlog was ontsnapt, was de tweede destructiever, met name de explosie van de Pont de Chanxhe. We vinden nog steeds op de lijn enkele auto’s die tijdens het conflict zijn achtergelaten. Carrières hadden ook te lijden onder de resulterende inactiviteit.
De lijn werd pas in 1961 hervat, met bestellingen voor stenen uit Nederland. Het overleeft nog tot 1965. De lijn werd toen definitief ontmanteld.
Voormalig kasteel Renarstein-sous-Poulseur, gebouwd tijdens het Romeinse Rijk tegen barbaarse invasies. Donjon 13e, vlakbij de oude Romeinse weg van Condroz.
Deze kerk werd in 1842 een parochie.
De stichting dateert uit 1090. Het was gewijd aan Saint-Servais en was afhankelijk van Comblain-au-Pont.
Dit station op lijn 43 Angleur - Marloie werd in 1866 in gebruik genomen door de Grande Compagnie du Luxembourg.
Maison construite à la fin du 19è à l'initiative des ouvriers carriers sprimontois qui s'étaient regroupés en société coopérative.
Elle fut détruite en 1914 puis reconstruite en 1924 dans le style Ar