Deze tunnel, gebouwd in 1904, is met 135 m de langste in zijn soort in België. Het verbond Luik met de Fourons en had aanvankelijk een economische roeping. Het had toen een toeristische roeping, maar was het toneel van een ernstig ongeval in 1991.
Sinds de renovatie is het mogelijk om Val Dieu en lijn 38 te bereiken vanuit Blegny-Mine.
De tunnel werd gebouwd om de doorgang van de lokale lijn tussen Luik en Fourons mogelijk te maken.
De eerste verbinding van een goederentrein vindt plaats tussen Trembleur en Fouron, komende van de mijn Blegny-Mine.
De passagierslijn is nu verbonden met Dalhem.
De link gaat naar ’s-Gravenvoeren.
De lijn wordt door de bezetter naar voren gebracht om het staal om te smelten en om te zetten in militair materieel (kanonnen...).
De lijn wordt herbouwd.
De bediening wordt verzekerd door treinwagons (gele trams).
De tunnel dient als een cache voor de verzetsmensen en om wapens te bevatten.
De lijn van Dalhem naar Fouron werd opnieuw ontmanteld door de bezetters.
De vicinale heeft zijn eindpunt bij Trembleur.
Stop van de vicinaal behalve voor het vervoer van kolen.
Het toeristentreintje "Li Trimbleu" verbindt het landgoed van Blegny-Mine met de oude halte van de gemeente Mortroux.
Het treintje Blegny-Mine, li Trimbleu, ontspoorde met 117 mensen aan boord. Op de balans staan ??7 doden en tientallen gewonden, waaronder 4 ernstig.
De tunnel wordt ingehuldigd, hersteld voor voetgangersdoorgang. Een gedenksteen is geplaatst ter nagedachtenis aan de slachtoffers van het ongeval.
Cette voie a déjà été citée en 1499.
Un trihè ou une trixhe est à associer au terme "friche", déboisement.
Dit imposante viaduct dat het dorp domineert, werd gebouwd in 1916.
Het heeft een lengte van 231 meter. Het wordt momenteel nog steeds gebruikt door goederentreinen die op lijn 24 tussen Visé en Montzen passeren.
Een open puinkapel. Het heeft een spitsboogvormige houten deur met ramen. Het dak is van tweezijdige leisteen en bekroond met een kruis.
Deze bakstenen kapel is afgesloten door een smeedijzeren poort. Het dak is van leisteen en heeft bovenaan een kruis.
Dit imposante vierhoekige gebouw in zandsteenpuin is vele malen hersteld. Aan de zuidzijde is de toegang hersteld. Aan de noordzijde zijn dit woongebouwen die uitkomen op een binnenhof.
Deze kerk bestaat uit een westelijke toren, met kalksteen op de hoeken, gedateerd 1714. Het schip met 3 traveeën werd tussen 1829 en 1830 herbouwd op plannen toegeschreven aan J.N. Chevron de Liège.
Deze twee-en-een-halve verdiepingen, 3-bay zandstenen puin boerderij dateert uit 1736. De schuur en stal zijn ook van zandsteen puin.
Deze boerderij van baksteen en kalksteen op een fundament van zandsteenpuin dateert uit de 17de en 18de eeuw. De sleutel met de initialen AJD is gedateerd 1794. De lateideur (horizontaal metselwerk) is gedateerd 1664.
Gare située sur l’ancienne ligne vicinale Liège - Barchon - Fourons-le-Comte.
Links van deze constructie uit de jaren 1920 zijn kalkstenen elementen van een barok portaal uit 1665 vervangen.
Dit pittoreske vakwerk- en bakstenen huis met een witgekalkte gevel, verhoogd op een hoog dressoir van puin, dateert uit de 17de eeuw.
Dit huis van zandsteenpuin heeft een kalkstenen deur uit 1612. Het werd in de 19de en 20de eeuw grondig getransformeerd met baksteenaanpassingen.
Dit monument werd opgericht ter nagedachtenis aan generaal Albert Thys, Belgische zakenman, naaste medewerker van Leopold II tijdens de kolonisatie van Congo-Vrijstaat.
Deze molen is rond 1800 gebouwd om graan te malen. Het wiel is nu verdwenen.
Deze kleine stenen picknicktafel boven een paar treden staat in een hoek van het historische hart van de stad.
Deze plaquette is aangebracht met dank aan de Amerikanen voor de bevrijding van het dorp in september 1944. Het werd op 19 september 1994 ingewijd door de veteranen van de infanteriedivisies.
Dit gebouw van baksteen en kalksteen, dat tegen de helling onder de kerk staat, dateert uit 1781. De basis is gemaakt van zandsteenpuin. Het is gelegen aan de onderkant van een kleine tuin.
Deze oude poort van de vestingstad dateert uit 1520.