Prehistorie : voor -3000 (eerste geschriften)
Oudheid : -3000 tot 476 (val van het West-Romeinse rijk)
Middeleeuwen : 476 tot 1453 (val van het Oost-Romeinse rijk)
Moderne tijden : 1453 tot 1789 (Franse Revolutie)
Hedendaagse periode : 1789 tot 1945 (Einde van de Tweede Wereldoorlog)
Recente geschiedenis : 1945 tot heden
De tunnel werd gebouwd om de doorgang van de lokale lijn tussen Luik en Fourons mogelijk te maken.
De eerste verbinding van een goederentrein vindt plaats tussen Trembleur en Fouron, komende van de mijn Blegny-Mine.
De passagierslijn is nu verbonden met Dalhem.
De link gaat naar ’s-Gravenvoeren.
De lijn wordt door de bezetter naar voren gebracht om het staal om te smelten en om te zetten in militair materieel (kanonnen...).
De lijn wordt herbouwd.
De bediening wordt verzekerd door treinwagons (gele trams).
De tunnel dient als een cache voor de verzetsmensen en om wapens te bevatten.
De lijn van Dalhem naar Fouron werd opnieuw ontmanteld door de bezetters.
De vicinale heeft zijn eindpunt bij Trembleur.
Stop van de vicinaal behalve voor het vervoer van kolen.
Het toeristentreintje "Li Trimbleu" verbindt het landgoed van Blegny-Mine met de oude halte van de gemeente Mortroux.
Het treintje Blegny-Mine, li Trimbleu, ontspoorde met 117 mensen aan boord. Op de balans staan ??7 doden en tientallen gewonden, waaronder 4 ernstig.
De tunnel wordt ingehuldigd, hersteld voor voetgangersdoorgang. Een gedenksteen is geplaatst ter nagedachtenis aan de slachtoffers van het ongeval.