Voormalig kasteel Renarstein-sous-Poulseur, gebouwd tijdens het Romeinse Rijk tegen barbaarse invasies. Donjon 13e, vlakbij de oude Romeinse weg van Condroz.
In de 14de eeuw werd het fort eigendom van de Waismes, heren van Reinarstein.
In de 15de eeuw behoorde het toe aan de heer van Poulseur Gilles de Many, beschouwd als een Waalse Don Juan.
Deze sluis (nr. 15), die van historisch en biologisch belang is geworden, was gelegen aan het Ourthekanaal (ontmanteld in 1917), wat aanleiding gaf tot grote rivierverbindingsprojecten in de 19de eeuw.
Deze kerk werd in 1842 een parochie.
De stichting dateert uit 1090. Het was gewijd aan Saint-Servais en was afhankelijk van Comblain-au-Pont.
Een kanunnik uit Luik, uit Soheit, zoon van een heer van Poulseur, herbouwde het in 1510.
Het werd vergroot in 1645 en vervolgens in 1761.
Het werd herbouwd in 1844 en gerenoveerd door de architect Sacré in 1906.
Dit station op lijn 43 Angleur - Marloie werd in 1866 in gebruik genomen door de Grande Compagnie du Luxembourg.
Het station werd door de Grande Compagnie du Luxembourg in gebruik genomen en opende daarmee het baanvak van Melreux naar Luik-Guillemins over de hele lengte van de Ourthelijn.
Het gebouw wordt gesloopt en vervangen. Het heeft een vleugel van 3 traveeën links van het centrale lichaam waarin de wachtkamer voor reizigers is ondergebracht.
Maison construite à la fin du 19è à l'initiative des ouvriers carriers sprimontois qui s'étaient regroupés en société coopérative.
Elle fut détruite en 1914 puis reconstruite en 1924 dans le style Ar
Maison construite à la fin du 19è à l'initiative des ouvriers carriers sprimontois qui s'étaient regroupés en société coopérative.
Elle fut détruite en 1914 puis reconstruite en 1924 dans le style Art déco.
Elle est restée propriété de l'Union coopérative de Liège jusqu'en 1989 puis acquise par la commune en 1997.
Elle fut inscrite à la liste du Patrimoine wallon en 2001.
L'aménagement des locaux fut terminé en 2008.
Dit voormalige Hollandse sluishuis is gebouwd omstreeks 1830. Geïsoleerd aan de rand van de lus van de Ourthe.
Onderaan de doodlopende weg van Gombe (auto’s) staat deze picknicktafel langs de Ravel bij de spoorbrug van lijn 43.
Deze picknicktafel is geplaatst langs de Ravel 5 op een eiland gevormd door een dubbele arm van de Ourthe.
Aanvankelijk exploiteerde de Luik-Limburgse groep de lijn Poulseur - Chanxhe - Sprimont (9 km). Het contract werd in 1887 gegund. Het was ook de laatste die in dienst bleef.
De lijn is ontworpen om wagens voor zwaar materieel te vervoeren.
Net na het verlaten van de basis van lijn 43 richting Jemelle, stak de lijn de Ourthe over richting Sprimont.
Een bocht met een zeer kleine straal maakte het nodig om de koppelingen zoveel mogelijk los te maken om deze te kunnen kruisen.
Verschillende particuliere verbindingen stonden langs de lijn.
Hoewel het aan de verwoesting van de Eerste Wereldoorlog was ontsnapt, was de tweede destructiever, met name de explosie van de Pont de Chanxhe. We vinden nog steeds op de lijn enkele auto’s die tijdens het conflict zijn achtergelaten. Carrières hadden ook te lijden onder de resulterende inactiviteit.
De lijn werd pas in 1961 hervat, met bestellingen voor stenen uit Nederland. Het overleeft nog tot 1965. De lijn werd toen definitief ontmanteld.
Ce home acceuillait des enfants placés par la justice à partir de 1975.
De lus van Rosière en het dorp Ham ontdekken
Aywaille van bovenaf gezien
Kleine, goed gevulde wandeling rond de Ourthe en de Ruisseau de la Chawrèsse
Hoogte nemen boven de Ourthe
Bijna zoals in de bergen op een steenworp afstand van Luik
Op het panoramapad over Comblain en de samenvloeiing van de Ourthe-Amblève
De opmerkelijke en monumentale bomenwandeling van Esneux
Rond de rotsen van het noorden van Comblain-au-Pont
Een betoverende omgeving vlakbij Esneux
Esneux tuinzijde
De gang van de rotsen