Het is een Franse gemeente vlakbij de Frans-Belgische grens met bijna 3000 inwoners. Het dorp wordt voor het eerst genoemd in 1083, als eigendom van de abdij van Maria Munster in Luxemburg.
De stad werd zwaar getroffen door de achteruitgang van de staalindustrie in het hele Longwy-bekken in de jaren 80. Dit decennium was het toneel van de sluiting van de gieterij en vervolgens van het draadtrekken (een operatie bedoeld om de diameter van draad te verkleinen door een dood gaan).
Kleinere bedrijven vestigden zich vervolgens zonder compensatie voor de industriële verliezen die het grootste deel van de activiteit in Gorcy vormden.
Niettemin, geleidelijk aan haar industriële roeping verliezend, transformeerde de stad de oude spoorlijn in een voetpad, de beek die de stad doorkruist, de Coulmy, werd gesaneerd, de oevers werden aangelegd en er werd een pad aangelegd langs deze. De oude fabrieksziekenhuizen en hotels zijn vervangen door parken.
Industriële activiteiten hebben plaatsgemaakt voor commerciële, ambachtelijke, culturele en sportieve activiteiten, waardoor het een nieuwe attractieve pool is geworden.
Het dorp wordt voor het eerst genoemd als eigendom van de Maria Munster-abdij van Luxemburg door graaf Konrad I, toen het werd gesticht.
De kasselrij van Longwy wordt door Ferry III teruggegeven aan het huis van Bar. Gorki is er een van.
Het dorp maakt deel uit van het eigendom van de familie Bernards.
De maarschalk-hertog van La Ferté-Senneterre, in opdracht van Lodewijk XIII en kardinaal de Richelieu, verwoestte het middeleeuwse kasteel. Het hoofd van het Lotharingse leger is niemand minder dan François de Gourcy de Charey.
Het eigendom van het dorp gaat over op de familie van La Martinière.
Cussigny is gehecht aan Gorcy.
Jean-Joseph Labbé bouwt een eerste hoogoven op de Pariveau.
In het dorp worden twee nieuwe hoogovens gebouwd.
Tijdens de oorlog werd de fabriek gedeeltelijk verwoest.
De twee hoogovens worden vervangen door twee veel krachtigere.
De twee hoogovens van de Société Métallurgique de Gorcy stopten met werken.
De gieterij die uitsluitend walsrollen produceert, sluit haar deuren, getroffen door de economische recessie van het hele Longwy-bekken.
Deze kerk in kalksteenpuin werd in 1837 gebouwd naar de plannen van architect Bauchet uit Briey. Het werd vergroot - transept, koor en sacristie - in 1896 volgens plannen van Lanternier, een architect uit Nancy.
De parochie is afhankelijk van de kerk van Musson. De aanbidding vindt plaats in de kasteelkapel van M. Maillard de la Martinière.
Omdat de kapel te krap werd, werd de nieuwe kerk op zijn plaats gebouwd.
De kerk werd vergroot en doorboord ter hoogte van het koor, de sacristie en het transept volgens plannen van Lanternier de Nancy en aannemer Henri Boutin uit Gorcy.
Een houten loopbrug, ter vervanging van de oude spoorbrug die ooit Gorcy met Signeulx verbond.
Een groot deel van de producten vervaardigd in de fabrieken van Gorcy passeerde deze brug die de goederen van of naar België vervoerde, over een traject van 4,7 km.
De lijn tussen Signeulx en Gorcy wordt gelegd.
De laatste trein getrokken door een diesellocomotief 5304 en het vervoeren van garen uit Normandië gaat naar de Gorcy-fabriek.
De lijn wordt ontmanteld.
De voetgangersbrug wordt ingehuldigd op de GR 570, waardoor wandelaars de Chemin des Mines de Fer kunnen passeren.
Deze picknicktafel bevindt zich op de oude spoorlijn tussen Signeulx en Gorcy. We brengen hulde aan de kleine hut van Emile Gillard en Fernand Depiesse die een kleine vriendelijke stop langs de route bood.